Jak vybrat mediální trénink

Mediální tréninky, mediální školení, mediální vzdělávání, kurzy komunikace, kurzy rétoriky a dalších soft skills dovedností nabízí dnes mnoho firem. Nabízíme proto pár rad a tipů, podle čeho vybírat.

Vždy je efektivnější pořídit si mediální trénink „na míru“, připravený po konkrétní lidi na konkrétních pozicích. Každá firma či instituce má jiné potřeby a zkušenosti, ale i jiné finance, a jiné cílové skupiny, které chce prostřednictvím médií oslovit.

I otevřené, obecně pojaté kurzy Vám můžou pomoci, abyste se ve světě médií zorientovali. Bude je však zajímat hlavně to, abyste jim potvrdili účast a zaplatili, takže nebudou předem nic zkoumat ani speciálně připravovat.

Ať už zvolíte jakkoli, chtějte znát předem:

Praktičnost mediálního tréninku  – čím víc, tím líp!

Natáčení rozhovoru na kameru, jeho okamžité vyhodnocení a zopakování bývá nejlepší a nejrychlejší způsob, jak svůj projev posunout dopředu. Také dva lektoři-specialisté Vám mohou poradit lépe než jenom jeden školitel – víc oči víc vidí. Teoretické rozpravy na téma „jak napsat tiskovou zprávu, jak vést tiskovou konferenci“ atd. vedené u kávičky Vás na skutečný střet s médii nikdy nepřipraví. Chtějte proto vždycky co nejvíc praktických cvičení. Sice se zapotíte, ale těžko na cvičišti, lehko na bojišti!

Počet a složení účastníků mediálního tréninku

Hromadný kurz znamená, že si na vlastní kůži vyzkoušíte jenom velmi málo nebo taky nic. Informace a cvičení budou pojaté spíše široce a obecně: možná i zábavně a zajímavě, ale v praxi, při přípravě publicity nebo rozhovoru s novinářem, s nimi těžko vystačíte.

Osobnosti lektorů, jejich zkušenosti s tréninky a školeními.

Umění komunikace s novináři není žádná tajná nauka, proto máte právo vědět, v čí společnosti se ocitnete a kdo konkrétně se Vás ujme. U tréninků, kde jména školitelů nezveřejňují, proto buďte opatrní. V kolonce „lektor“ narazíte i na všelijaké „mediální odborníky“, novináře s pochybnou kvalifikací a další záhadné osoby, o kterých nikdo nic neví. Pozor však: ani známá tvář z televize či politiky nemusí být vždycky zárukou nejvyšší kvality a někdy jen dramaticky zvyšuje cenu zakázky. Opatrnost je na místě i v případě, kdy je mediální trénink je nabízen jako vedlejší činnost agentury, která se věnuje jiné činnosti. Kromě nezpochybnitelných profesních zkušeností musí mít lektoři taky prokazatelný talent něco Vás naučit. A to by Vám měli pořadatelé tréninku doložit jasnými referencemi.

Technické vybavení

Natáčení vystoupení na kameru nebo na mikrofon patří k běžným formám mediálního tréninku. Nemusíte si ale hned objednávat drahé televizní studio, pokud máte dojem, že potřebujete při vystupování před médii začít od základů.

Zkušenosti, reference

Shánějte, ptejte se. Dejte na profesionální jednání a otevřenost druhé strany, ale i na svou sympatii a intuici. Lidé nabízející zdokonalení v komunikaci by měli vypadat důvěryhodně, jednat s Vámi rychle a jasně, posílat konkrétní návrhy a ověřitelné informace.

Cena za mediální trénink

Podstatná otázka! Napište svoje potřeby a požádejte o návrh s termíny, jmény lektorů a rozpočtem za trénink. Představa, že kvalitní mediální trénink lze pořídit od bezejmenného „mediálního experta“  už za pár tisíc korun, je stejně naivní, jako zbytečně vyhodit statisíce za poslouchání „veselých historek z médií“ v podání populárního reportéra nebo hlasatele televizních zpráv.

Ze zkušenosti víme, že nejlepší cena za mediální trénink je vždy ta, s níž jsou spokojeni všichni: Klient, který od tréninku dostane, co potřebuje, slušně zaplacený lektor i ten, kdo celý váš trénink pečlivě připravil a zorganizoval.

V případě, že byste chtěli informaci dále šířit, prosíme o uvedení zdroje Media Training. Děkujeme.