6_Gabriela Minaříková s dcerou Viki jsou ve vodním živlu obě jako doma_foto Swim Smooth - Luboš J Marek_repro zdarma

Hledáte pro dítě plaveckou školu nebo se i sami zdokonalit? Vyzkoušejte plavání „na míru“, zájem o ně mají až v Austrálii

/10.8. 2020/ Češi umějí plavat mnohdy lépe, než leckteré přímořské národy. Zároveň ale mnoho lidí, včetně dětí, plave technicky špatně a delší úseky uplavat vůbec nezvládne. Nedokáže si proto plavání pořádně užít, ani správně odhadnout svoje síly. I proto dnes rodiče hledají pro své děti školu, kde by je naučili něco víc, než pochytí při hromadné školní výuce. Tak, aby je plavání bavilo, bezpečně je ovládly a mohly při něm rozvinout svoje individuální schopnosti. 

„Plavání je jedna z nejprospěšnějších a při správném provedení i nejpříjemnějších fyzických aktivit. Můžeme ho provozovat v každém věku, voda z nás navíc prokazatelně smývá starosti a stres,“ říká zkušená instruktorka a plavkyně Gabriela Minaříková, v České republice první a jediná licencovaná trenérka australské metody Swim Smooth, zaměřené na „hladké“ plavání v bazénu a na otevřené vodě. Ve své stejnojmenné plavecké škole začala Minaříková jako vůbec první u nás nabízet individuální plavání „na míru“ – tak, aby odpovídalo tělesným i psychickým předpokladům každého jednotlivého plavce. Jejíma rukama prošly už stovky plavců: od těch začínajících, s obavou skočit do bazénu a potopit v něm hlavu, až po sportovní plavce, juniorské reprezentanty i dospělé z kategorie Masters, toužící zlepšit si své osobní rekordy.

Tajemství spočívá v technice

„Každý jsme jiný, máme jinak dlouhé ruce a nohy, ale i jinou výdrž a povahu, každý také při plavání děláme jiné chyby. A plavecká výuka, kterou v naší plavecké škole i v našem závodním juniorském oddílu razíme, právě z těchto odlišností vychází,“ vysvětluje Gabriela Minaříková, jediná Češka zastoupená v globálním týmu Top 50 Swim Coaches, představující celosvětovou trenérskou elitu.

Tajemství dobrého, efektivního a ve výsledku i radostného plavání u dětí i dospělých podle ní spočívá v dokonale zvládnutí technice – jemném, ale důsledném opravování chybně prováděných pohybů. „Mnohem podstatnější, než počet uplavaných bazénů, je dokonalé vypilování plavecké techniky. Základem je pečlivě sestavený výukový plán, umožňující každému plavci postupné zlepšování krok za krokem. Trenér musí přistupovat ke svým svěřencům individuálně, s respektem a vysvětlovat jim věci uceleně a názorně,“ říká Minaříková, která je sama tím nejlepším doporučením, že individualizované plavání funguje. Energická a cílevědomá žena se v roce 2015 dostala až na plavecké mistrovství světa Masters v Kazani. A ke všeobecnému překvapení tu obsadila výtečné 12. místo. K zaplavání výsledku v ostré mezinárodní konkurenci jí přitom stačil jediný trénink týdně.

České plavání pro děti zaujalo v Austrálii

Trenérka plavání I. třídy a bývalá i současná závodní plavkyně je zároveň autorkou hravé výukové metody Plaveme s Plavlem a Plavlínou, kterou vytvořila pro nejmenší plavce. „K motivaci dětí při ní využíváme mimo jiné osobních plaveckých deníčků s obrázky, originálními říkankami a samolepkami a pořádáme pro ně i „příběhové závody“, na nichž vyhraje a dostane diplom každé dítě. I v našem plaveckém oddíle nám jde nejen o dobrou plaveckou techniku, ale i o dobře prožitý společný čas. Protože když se dítě uvolní, důvěřuje si, splyne s vodou a má chuť se zlepšovat, rozvine se celkově i jako osobnost. Zbaví se stresu a ve finále se coby vynikající plavkyně či plavec dobře umístí i na závodech. A to přesto, že u nás s kamarády nesoupeří a naplave toho méně než v jiných oddílech, takže mu zbývá čas na ostatní zájmy a koníčky, “ vysvětluje zkušená plavecká trenérka. O její metodiku teď projevili zájem v Austrálii a jednají s ní o prodeji licence.

Zejména u malých dětí je podle Minaříkové důležité nejprve vytvořit pocit důvěry a bezpečí a podpořit jejich přirozenou hravost. „I proto si s nimi zpočátku hodně hrajeme, učíme je vnímat radost z vody a ze všeho nejdřív je učíme základním plaveckým dovednostem, k nimž patří například bezpečný nástup do vody a výstup z vody. Výuka samotného plavání pak už postupuje rychle, snadno a správně,“ vysvětluje.

A jak můžeme dětem s plaváním pomoci my, jako jejich rodiče? „Nespěcháme na ně a nenutíme je k rychlým pokrokům, když se bojí a odmítají spolupracovat. Triky, jak děti zbavit strachu, naštěstí existují a dobří trenéři je znají. Zároveň na děti zbytečně nepřenášíme svůj vlastní strach: za obavami dětí zkoušet něco nového často stojí úzkost jejich příliš ochranitelských rodičů. Hodně opatrným dětem se vyplatí před zahájením hromadné školní výuky zaplatit pár individuálních lekcí s vlídnou, usměvavou, v oboru vzdělanou trenérkou nebo trenérem. A pokud už dítě plave závodně a jeho časy stagnují nebo se zhoršují, zamyslíme se, jestli nepotřebuje pomoct spíš se zlepšením techniky, než aby přidalo další bazén. Není také vůbec špatné vlézt do vody taky, aby dítě vidělo, že jste v tom s ním: dobrá plavecká škola s rodiči spolupracuje a jejich zapojení na trénincích vítá! A pokud vás třeba z práce bolí záda, můžete se tu sami i leccos užitečného naučit,“ uzavírá Gabriela Minaříková.

www.swimsmooth.cz

 

FOTOGALERIE:

Gabriela Minaříková (nar. 15.4.1974)

Gabriela Minaříková miluje plavání a lásce k němu učí i ostatní. V bazénu se cítí jako ryba ve vodě a ráda sama říká „jako v peřince“: absolventka FTVS, trenérka plavání I. třídy, instruktorka zdravotního plavání I. třídy a absolventka kurzu vodní záchranář se ke své profesi dostala až po třicítce, před tím pracovala jako zdravotní sestra v několika zemích světa.

Narození a výchova její dcery Viktorie ji přivedly k tomu, aby založila vlastní plaveckou školu Swim Smooth a později i stejnojmenný plavecký oddíl, kde se svými kolegy-trenéry učí a vede k závodnímu plavání děti od 4 do 18 let. Chodí k ní ale i dospělí, kteří se chtějí v plavání zdokonalit, a také sportovci – především ti juniorští – z oddílových klubů z České republiky i ze zahraničí.

Je autorkou vlastní plavecké metody Plavání s Plavlem a Plavlínou, jejíž je ona sama tím nejlepším doporučením: energická a cílevědomá žena s krásně tvarovanou postavou se v roce 2015 dostala až na plavecké mistrovství světa Masters v Kazani, kde skončila v ostré mezinárodní konkurenci na výtečném 12. místě. Stačil jí k tomu jediný, ale efektivní trénink týdně.

V České republice je první a jedinou licencovanou trenérkou australské plavecké metody Swim Smooth, využívající jedinečných dispozic každého člověka tak, aby plaval co nejsnadněji, „hladce“ a efektivně. V australském Perthu se Gabriela jako jediná Češka dostala mezi Top 50 Swim Coaches, globální tým představující celosvětovou trenérskou elitu.

Víte, že…?

Voda je živel, který děti přirozeně baví, a naučit se dobře plavat přispívá k jejich radosti, ale i bezpečí. „Plavání je tělu celkově prospěšné a přispívá ke zdravému vývoji, růstu a rozvoji fyzické zdatnosti dítěte,“ říká Gabriela Minaříková z plavecké školy Swim Smooth. „Plavání bývá doporučováno jako nejlepší kompenzace ostatních sportů a jeho dobré zvládnutí je nezbytné pro další krásné aktivity spojené s vodou, jako například yachting, potápění, veslování a další. Při špatných plaveckých návycích, ale tělu a zdraví neprospějete a moc daleko ani nedoplavete,“ dodává.

Dobrý trenér se pozná podle toho, že je na lekci aktivní, nepostává na jednom místě, ale chodí s plavcem nebo je s ním ve vodě. „Důležité je, jak často plavce opravuje a jak mu věci vysvětluje, zejména s ohledem na jeho věk,“ říká Gabriela Minaříková, hlavní trenérka plavecké školy Swim Smooth. „Na lekce chodí připraven, jeho lekce na sebe smysluplně navazují a postupují od jednoduššího ke složitějšímu. Zvládá také s rodičem i s dítětem komunikovat na odborné i hravé úrovni. Musí vědět, co a proč dělá, vést si záznamy o plavci, definovat jeho silné a slabé stránky, rozlišovat úvod, hlavní část a závěr lekce.  Zcela nepřípustné je, aby plavcům nevěnoval pozornost a hrál si například s telefonem, nebo si při práci dokonce vyřizoval hovory,“ zdůrazňuje.

Dobrá plavecká škola se pozná i podle toho, že rodiče jsou na tréninku vítání a jsou zapojováni do dlouhodobého tréninkového plánu dítěte. K dalším kritériím, podle čeho se můžete při výběru rozhodnout, podle Gabriely Minaříkové, zkušené trenérky a plavkyně z plavecké školy Swim Smooth, patří:

dobré reference

hezké a aktuální webové stránky

vstřícná komunikace s rodiči a dětmi

schopnost odborné argumentace – proč a z jakých metod škola vychází

kontrolovatelné výsledky

zpracované tréninkové plány a nastavený systém motivace plavců

supervize ze strany hlavního trenéra

stupeň trenérského vzdělání (nejlépe magisterské v oboru tělovýchovy a sportu)

pravidelné doškolování trenérů a instruktorů

počet trenérů na skupinu – jeden trenér zvládne učit maximálně 5-10 dětí ve věku 5-10 let

Počet dětí na dráhu – maximum je 10 dětí

aktivita a soustředěnost trenéra během hodiny

další sympatické aktivity – pořádání závodů, soustředění, táborů, rodinných lekcí apod.

Přílohy ke stažení