3_Tomáš Hejtmánek s Medkovým obrazem Akce I (Vajíčko)_foto Ivan Kahún_repro zdarma

Další aukční rekord pro Mikuláše Medka. Jeho obraz Vajíčko, česká Mona Lisa 20. století, byl vydražen za 57 milionů korun

/7.6. 2019/ Unikátní obraz Akce I (Vajíčko) Mikuláše Medka, zachycující magicky přitažlivou ženu v modré barvě, rozbíjející vejce, se 6. června na zahradní aukci v Arthouse Hejtmánek vydražil za 57 040 000 korun. Mikuláš Medek, momentálně nejdražší malíř české poválečné moderny, tak u Hejtmánků víc než dvojnásobně překonal svůj nedávný aukční rekord dosažený ve Spojených Státech. Položka s číslem 113 se zároveň stala vůbec prvním padesátimilionovým prodejem v kategorii poválečného umění. V malebné zahradě v Praze 6-Bubenči se prodala díla za 92 471 760 korun, úspěšnost aukce překročila 80%. Všechny uváděné ceny jsou už včetně aukční provize 24 %.

Akce I (Vajíčko) z přelomu let 1955-1956 je prvním z pouhých dvou obrazů, na nichž Medek namaloval figuru v modré barvě – jinak jsou postavy na jeho obrazech červené. Do Prahy se Vajíčko vrátilo po sedmnácti letech ze Spojených Států, kde zdobilo obývací pokoj jednoho newyorského bytu. Po dramatické licitaci jej získal jeden z přítomných dražitelů.

„Obraz Akce I neboli Vajíčko je obrazem ikonickým a lze o něm směle prohlásit, že je na něm zachycena česká Mona Lisa 20. století,“ uvedl Tomáš Hejtmánek, majitel Arthouse Hejtmánek. Jeho aukční síň stála i za dražbou dosud nejdražšího Medkova obrazu: tím je Akce II (Vlna), druhý ze dvou „modrých“ obrazů tohoto malíře, prodaný na nedávné aukci na Floridě za cenu v přepočtu téměř 25 milionu korun. Obraz byl tehdy prostřednictvím Arthouse Hejtmánek vydražen pro českého sběratele.

„Žena rozbíjí Vajíčko. Situace obecně všední, ale mně šlo o vajíčko jako o symbol. A pak také o jeho křehkost. Já chápal tu všednost jako mezní situaci,“ uvedl o obraze sám Mikuláš Medek, pro něhož bylo vajíčko, symbol života i jeho křehkosti, jeho oblíbeným objektem.

Čapek za 9,5 milionu, rekordní Loiseau

V pořadí 10. aukce v Arthouse Hejtmánek nabídla zájemcům o umění 153 položek. Ty vedle kolekce kvalitních obrazů od známých umělců už tradičně zahrnovaly i díla autorů nově objevených či neprávem opomíjených. Dražitelé se utkali také o špičková díla z oblasti starožitností, soch, nábytku a designu, jejichž prodeji se u Hejtmánků už tradičně věnují.

Z české moderny se s rychlým a strmým nárůstem prodal obraz U pultu (1933) Josefa Čapka vydražený za 9 548 000 korun. Prvním vlastníkem díla byl rodinný přítel bratří Čapků, jeden z Pátečníků, lékař Karel Steinbach.

Krásnou ukázku francouzského post-impresionismu, obraz Útesy v Étretat (1901) od Gustava Loiseaua, získal nový majitel za 3 596 000 korun. I tento autor, vedle Medka, dosáhl u Hejtmánků svého autorského rekordu. Hranici 3 milionů korun překonala i krajina Václava Špály Berounka a kopce z roku 1925 vydražená za 3 720 000 korun.

Svých maxim se na zahradní aukci dočkali také dva kvalitní malíři 19. století – Vincenc Morstadt (Tři pohledy na Prahu za 74 400 korun) a Carl Robert Croll (Karlův most s Mosteckou věží za 173 000 korun).

A další rekordy: Hofman, Benda, Makovský

K žádaným položkám z oblasti užitého umění patřila glazovaná kubistická váza od Vlastislava Hofmana vydražená v novém autorském rekordu za 508 400 korun.

Svůj dosud nevyšší prodej si připsal i Břetislav Benda, jehož bronzový Motorkář dojel z vyvolávací ceny 55 000 korun až na 223 200 korun. Další aukční maximum v oblasti plastik patří dále Vincenci Makovskému za bustu T.G. Masaryka, která byla prodána za 310 000 korun.

Zájemcům o nábytek nabídla aukce například elegantní skleník z období biedermeieru prodaný 372 000 korun a podobně urputnou bitvu svedli zájemci i o židli Fan-back (1908) navrženou Adolfem Loosem – její variantu pak Loos použil v interiéru Müllerovy vily či plzeňském bytě manželů Vogelových. Vydražena byla za 49 600 korun.

Překvapení aukce: boj o Mrkvičku

Překvapením aukce byla licitace děl Jana Václava Mrkvičky (1856-1938), původem českého malíře a zakladatele bulharského moderního umění: nenápadný obraz Portrét muže z původních 10 000 korun vystoupal až na 235 600 korun. A Mrkvičkův skicák kreseb, vyvolávaný rovněž za 10 000 korun, dosáhl po tuhém souboji dražitelů neuvěřitelných 682 000 korun.

K raritám zahradní aukce patřilo také piano Petrof AP 225, sloužící od roku 2016 koncertním hvězdám v pražském Rudolfinu. Vzácný nástroj, oblíbený i vynikajícím českým klavíristou Ivo Kahánkem, byl prodán za 1 860 000 korun.

www.arthousehejtmanek.cz

FOTOGALERIE (náhledy):

Víte, že…?

Arthouse Hejtmánek se jako jedna z mála aukčních síní v Čechách neorientuje jen na klasickou aukční nabídku umění, spočívající především v prodeji obrazů. Vždy tu nabízejí i cenné předměty z oblasti uměleckého řemesla a designu. Přestože síň působí na trhu jen šest let a letos pořádá svou teprve 10. aukci, obratem se zařadila mezi pět nejvýznamnějších aukčních domů u nás a její význam roste i v evropském a světovém kontextu. Celkem se zde už vydražila díla za více než 573 milionů korun.

V Arthouse Hejtmánek už padla řada aukčních rekordů: zatím nejdráže prodaným dílem tu byl v roce 2017 velkoformátový obraz Praha (1936–1937) Oskara Kokoschky, vydražený zájemcem na telefonu za víc než 52 milionů korun (cena je uvedena včetně aukční provize).

Arthouse Hejtmánek, vedený manželi Tomášem a Marií Hejtmánkovými, funguje také jako soukromá výstavní galerie, orientovaná na méně známé či dosud neprávem opomíjené umělce. Výstavu tu měl například vynikající český sochař Josef Horejc, jehož je Tomáš Hejtmánek celoživotním vášnivým sběratelem. Svou tvorbu zde na své první samostatné výstavě představil i Milan Beránek (1936), pozoruhodný výtvarník a sochař, signatář Charty 77. V plánu je také výstava Jaroslava Verise (Zamazala).

Přílohy ke stažení